zondag 10 februari 2008

Stukje uit BN De Stem

Nieuw leven voor Jack Jersey's 'Mexico'

door Annelies Vlaanderen

Maandag 4 februari 2008 - ROOSENDAAL - Het liedje Mexico! gaat naar alle waarschijnlijkheid de 21e eeuw in als muziek onder een Mexicaanse tekenfilm.

En dan niet in de oorspronkelijke Franse versie uit 1951, ook niet in de Nederlandstalige versie van wijlen de Zangeres Zonder Naam, maar in de Engelstalige van Jack de Nijs (1941-1997), alias Jack Jersey en zijn toenmalige band The Losers. Dat bevestigt Monique de Nijs (Roosendaal, 1969), dochter van de oud-Roosendaalse zanger. "Ik kreeg een mailtje van een regisseur uit Los Angeles, Adam Weitz, die me liet weten dat hij het wil gebruiken voor zijn nieuwe film." In deze mail noemt Weiz het bewuste nummer van haar vader 'cruciaal' voor de film. Zijn dochter is maar wát trots. "Hartstikke gaaf! Toevallig had ik net gehoord dat van George Baker voor de tweede keer een nummer werd gebruikt voor een film (Little Green Bag en Una Paloma Blanca). Hij en mijn vader waren natuurlijk collega's en traden regelmatig samen op. Ik dacht: nou, pa gaat ook de goede kant op!" Het liedje komt oorspronkelijk uit de operette Le Chanteur de Mexico en was in 1951 een hit voor Louis Mariano. De Nijs maakte er een Engelse tekst op en nam het in 1965 op met zijn Roosendaalse beatband The Losers (bassist Ruud Wenzel, drummer Henk Voorheyen, gitarist Albert Valentijn en basgitarist Will Masius) voor de b-kant van de single Since you're gone. De tekenfilm waarin Mexico te horen zal zijn, heet Las Campeones de la Lucha Libre en gaat over de Mexicaanse traditie van gemaskerd worstelen. De film krijgt over enkele maanden zijn première in Mexico.
Ik heb deze uitvoering nog nooit gehoord. Wie wel?? Nooit geweten van het bestaan van een engelse versie.

Geen opmerkingen: